'In het Westland is veel werk aan de winkel' | GrootWestland.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226304&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo groot-westland.nl
Oud-bestuursrechter Bert van 't Laar helpt mensen met moeilijke WMO-kwesties.
Oud-bestuursrechter Bert van 't Laar helpt mensen met moeilijke WMO-kwesties. (Foto: WB)

'In het Westland is veel werk aan de winkel'

  •   44 keer gelezen

's-Gravenzande - 'In het Westland is veel werk aan de winkel'. Dat stelt oud-bestuursrechter Bert van 't Laar, die mensen met moeilijke WMO-kwesties helpt. Donderdag gaf hij, op uitnodiging van Westland Verstandig, zijn visie op het 'resultaatgericht' indiceren van huishoudelijke hulp.

Sinds mei 2015 is Bert van 't Laar officieel met pensioen, maar stilzitten doet hij allerminst. Hij heeft het tot zijn dagtaak gemaakt om in het geweer te komen tegen de manier waarop gemeenten op huishoudelijke hulp voor ouderen en zieken bezuinigen. Hij biedt zijn rechtshulp gratis aan. "Mijn kosten voor de procesgang worden vergoed, doordat de gemeente wordt veroordeeld tot het betalen van de proceskosten. Verlies ik, dan krijg ik niets.Tot tot nu toe heb ik geen enkele zaak verloren", aldus Van 't Laar, die 51 jaar bij of in de nabijheid van de overheid heeft gewerkt.
Volgens Van 't Laar liep het toekennen van huishoudelijke hulp in ons land tot 2015/2016 'gladjes'. "Het indiceren van huishoudelijke hulp op basis van het landelijke CIZ-protocol heeft jarenlang uitstekend gewerkt."
Het ging mis bij grote bezuinigingsoperatie van het kabinet-Rutte II, meent Van 't Laar. "Gemeenten gingen creatieve oplossingen bedenken voor de bezuinigingen die werden opgelegd." De oud-rechter noemt het resultaatgericht indiceren, dat veertig procent van de gemeenten in ons land hanteert, 'buitengewoon teleurstellend'. Bij deze indicatieprocedure wordt uitgegaan van een resultaat: een schoon en leefbaar huis, en niet van een aantal uren. Van 't Laar vindt dat gemeenten open kaart moeten spelen bij het krapper afstellen van de normtijden voor huishoudelijke hulp. "Dat doen ze niet. Resultaatgericht werken klinkt mooi, maar is gewoon een verkapte bezuiniging."
Hij is van mening dat gemeenten moeten vastleggen hoeveel uren hulp iemand krijgt. Een lijst met schoonmaaktaken opstellen is volgens hem niet genoeg. In de praktijk blijkt de takenlijst vaak te ambitieus, weet Van 't Laar. "Voor taken die gedaan moeten worden, is vaak onvoldoende tijd beschikbaar. Aan incidentele taken als het schoonmaken van de koelkast of het wassen van de gordijnen komt men niet toe. Ook blijft er geen tijd over voor het sociale aspect, zoals een goed gesprek en een kopje koffie."
In zijn beleving worden klachten door zorgaanbieders zelden goed in ontvangst genomen. "Zij streven ernaar om geen klachten in ontvangst nemen. Ook bij de gemeente wordt bot gevangen. Voor gemeenten is dit systeem fantastisch. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt niet bij de gemeente. Zij kunnen dus wijzen naar de zorgaanbieder."
RadarAdvies, een bureau voor sociale vraagstukken, deed op verzoek van het Westlandse gemeentebestuur onderzoek naar het resultaatgericht (her)indiceren van hulp bij het huishouden in de gemeente Westland. Van 't Laar plaatste donderdag kanttekeningen bij uitkomsten en sprak van een aantal 'gekke passages' in het eindrapport. Ook noemde hij de steekproefsgewijze kwaliteitscontroles door een extern bureau een 'schaamlap'. "De normering is zelf bedacht. Je kunt het heel bont maken, wil je een onvoldoende scoren."
Zijn boodschap aan de aanwezigen in de zaal (inwoners die al hulp hebben, medewerkers van de zorgaanbieders, vertegenwoordigers belangenorganisaties): "Ga niet bij de pakken neerzitten. Is de hoeveelheid hulp niet afgestemd op uw situatie? Meld u bij een cliëntondersteuner, dan gaan we daar werk van maken!"

Cliëntondersteuner
Van 't Laar noemt de rol van een onafhankelijke cliëntondersteuner in dezen essentieel, omdat het gaat om een doelgroep die slecht voor zichzelf op kan komen. Iets wat volmondig wordt beaamd door Erica Stinissen van Jurist Wevers. Ook zij kwam aan het woord in het Burgerkantoor van Westland Verstandig in 's-Gravenzande. Stinissen maakte van de gelegenheid gebruik om een lans te breken voor de huishoudelijke hulpen, die dagelijks veel werkdruk ervaren. "Zij houden een oogje in 't zeil en zijn de ingang voor de zorg. Deze gewaardeerde medewerkers mogen niet worden weggezet als 'poetshulpen'!"


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226304&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768097&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226306&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>