Waalcampus: Onderwijs en opvang hand in hand | GrootWestland.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226304&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo groot-westland.nl
De opening van de Waalcampus op werd gemarkeerd met het doorknippen van een lint door onderwijswethouder Ben van der Stee. Hij werd daarbij geflankeerd door twee leerlingen.
De opening van de Waalcampus op werd gemarkeerd met het doorknippen van een lint door onderwijswethouder Ben van der Stee. Hij werd daarbij geflankeerd door twee leerlingen. (Foto: WB)

Waalcampus: Onderwijs en opvang hand in hand

  •   186 keer gelezen

's-Gravenzande - Waalcampus is een nieuw kindcentrum voor kinderen van 0 tot 13 jaar in de nieuwbouwwijk Waelpark. Het team werkt er vanuit één visie op opvang en onderwijs. Leren met plezier en optimale ontwikkeling van kinderen staan centraal. Afgelopen vrijdag was de officiële opening.

Waalcampus is dit schooljaar gestart met een tijdelijke huisvesting op de grens van Dijckerwael II en Waalpolder. Er is gekozen voor een nieuw concept waarbij de kernpartners WSKO, de koepelorganisatie voor katholiek onderwijs in Westland, en kinderopvang Okidoki nauw met elkaar samenwerken. Er wordt een ontwikkelomgeving geboden met 'walen' in plaats van groepen. Er zijn vier leeftijdscategorieën op de Waalcampus, namelijk 0-3 jaar (Waal 1), 3-6 jaar (Waal 2), 6-9 jaar (Waal 3) en 9-12 jaar (Waal 4). Directeur Astrid Vreugdenhil: "Ze zijn samen aan het werk, maar volgen ook hun eigen ontwikkeling, op hun eigen tempo en eigen niveau. En de teamleden ondersteunen ze hierbij, die begeleiden de kinderen in hun ontwikkeling. Waar ze kunnen hebben ze een groepje kinderen die ze begeleiden, maar er zijn ook momenten dat ze rondlopen en de kinderen individueel ondersteunen. De kinderen werken allemaal vanuit een oefenplan. Dat begint in Waal 2 en met dat oefenplan kunnen zij eigenlijk zien wat ze nog gaan doen die dag. Ja, ze hebben heel veel keuze, maar wij geven wel richting aan die keuzes."
De opening van de Waalcampus op vrijdag 1 november werd gemarkeerd met het doorknippen van een lint door onderwijswethouder Ben van der Stee. Hij werd daarbij geflankeerd door twee leerlingen. Van der Stee gaf in zijn toespraak aan blij te zijn met de realisatie. "Er wordt hier heel erg hard gewerkt aan een nieuw onderwijsconcept en dat wordt vooral 'samen' gedaan. Dat samen doen is toch wel de kracht van het Westland. Maar is ook nodig om vernieuwing voor elkaar te krijgen."
Over de totstandkoming van de Waalcampus zei hij: "Medio 2017 hebben het probleem gehad dat we heel veel lokalen gingen bijbouwen. We hebben toen ook de discussie gehad: als we iedere keer een lokaaltje bijbouwen, dan kunnen we de grote projecten niet doen. Daar hebben we flink over gestoeid met de schoolbesturen. Uiteindelijk hebben we ook keuzes moeten maken en moeten schuiven in het programma. Dat is niet voor iedereen leuk. Op een gegeven ogenblik popte de vraag op: gaan we wachten tot 2023 totdat we de nieuwe school in Waalpolder kunnen realiseren? Of gaan we toch iets tijdelijks doen? Als je iets tijdelijk gaat doen - dit project kost ruim 1,5 miljoen - dan moet je dus ook ergens anders wat laten vallen. Dat is in goed overleg gebeurd. Ik ben ook de raad dankbaar, want voor het hele integraal huisvestigingsplan zit dadelijk 28 miljoen in de begroting. En daarvan is vorig jaar al gelukkig 1,5 miljoen voor dit geregeld."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226304&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768097&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226306&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>