GrootWestland.nl - Bezoek Westland opent het toeristische seizoen
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226304&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo groot-westland.nl

Bezoek Westland opent het toeristische seizoen

  •   25 keer gelezen   Actueel

De Lier - Bezoek Westland opende maandagmiddag het Westlandse toeristische en recreatieve seizoen 2018. In de vestiging van Rabobank aan de Leehove 65 in De Lier werd het startschot geven. De aftrap werd gemarkeerd met de uitreiking van het eerste exemplaar van de nieuwe flyer en de toeristische plattegrond aan wethouder Peter Ouwendijk. Klap op de vuurpijl was de bekendmaking van de 100e partner: Wollebrand Restaurant en Cablepark.

Ruud van der Vliet, directeur Bedrijven bij Rabobank Westland, trad dankbaar op als gastheer. "Wij geloven in toerisme en recreatie als tweede economische pijler. Westland heeft ongekend veel mogelijkheden", zei hij in zijn openingswoord.

Het stokje werd overgenomen door Inge Vermeulen van Bezoek Westland. "Hier staat en spreekt een trotse voorzitter. We hebben veel met elkaar gedaan in 2017", sprak ze haar toehoorders toe. Een imposante opsomming volgde: o.a. toeristische bewegwijzeringsborden, fotogenieke locaties te herkennen aan een bruin bord met een zogenoemde 'hashtag' (#), partnercafés, masterclasses, studentenprojecten, digitale routes op de app izi.Travel, het inzetten van internationale bloggers en vloggers, het bespreken van een strategisch marketingplan met een denktank en het uitzetten van een enquête onder partners."Daaruit blijkt dat negentig procent van de ondernemers een goed tot zeer goed seizoen heeft gedraaid. Bij vijftig procent van de ondervraagden bleef het bezoekersaantal gelijk of steeg zelfs."
De inspanningen van Bezoek Westland werden beloond met het cijfer 7,8, merkte Vermeulen op. "We zien een uitdaging om er een 10 van te maken."

Een belangrijk keyword afgelopen jaar was volgens haar 'samenwerken'. Ze kijkt terug op vruchtbare samenwerkingen met bijvoorbeeld de gemeente Westland en evenementenorganisaties als het Varend Corso, Kom in de Kas en de Nationale Zomerbloemententoonstelling. Vermeulen sprak ook haar dankbaarheid uit naar de gemeente voor de structurele financiering en MKB Westland voor de bijdragen vanuit het Investeringsfonds (twee keer 50.000 euro). Nieuwe geldschieters zijn gewenst om meer ambities te kunnen realiseren, benadrukte Vermeulen. Het aantrekken van congressen, het aanpakken van de entrees aan de randen en het vergroenen van kernen kan volgens Bezoek Westland bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Westland als toeristische bestemming. "Er is genoeg te doen."

Bezoek Westland heeft recent bij de Cruise Port Rotterdam de streek als geïntroduceerd als bestemming. "Om drukte in de binnenstad beter te beheersen, moeten cruisepassagiers die een bezoek brengen aan Amsterdam vanaf volgend jaar toeristenbelasting betalen. De overlopende toeristen uit Amsterdam ontvangen wij graag."

Om ondernemers uit de branche te inspireren verzorgden Joran Pronk van Strandpark Vlugtenburg en Petra Barendse van excursiebedrijf Bezoek Agriport presentaties.
Een quiz met leuke feitjes via app Kahoot onder leiding van online marketeer Angela Enthoven en marketing coördinator Jeroen Beelen completeerde het programma van de seizoensopening. Ze lichtten bovendien toe met welke plannen Bezoek Westland het nieuwe seizoen ingaat.

i-Punten
Op vier locaties in Westland zijn i-Punten (infozuilen) herplaatst, waarmee bezoekers naar de toeristische website kunnen. De zuilen zijn voorzien van nieuwe software en een nieuwe look & feel. De i-Punten zijn te vinden bij Eetcafé De Bonte Haas, het Westlands museum, De Westlandse Druif en Strandpark Vlugtenburg.

Bewegwijzeringsborden
Bezoek Westland zet, samen met partners, verder in op het plaatsen van toeristische bewegwijzering. De bekende bruine borden met witte letters duiken op steeds meer locaties op in Westland. Inmiddels zijn zo'n 17 locaties dankzij deze borden beter vindbaar voor bezoekers en het aantal locaties zal naar verwachting in 2018 verder uitbreiden.

Themamaanden
Bezoek Westland gaat het komende toeristische seizoen Westland beter op de kaart te zetten via online campagnes. Hierbij werken partners en Bezoek Westland samen in de vorm van themamaanden (kust, familie & kids, fietsen & wandelen, streekproducten, kunst). Voor elke themamaand worden verhalen van bloggers en vloggers gemaakt en - gericht op een specifieke doelgroep - gedeeld via social media.

Versterken fiets- en wandelgebied
Daarnaast gaat Bezoek Westland het gebied op de kaart zetten als fiets- en wandelgebied. Hierbij werkt Bezoek Westland samen met Route.nl, het grootste online platform voor fiets- en wandelroutes. Achter de schermen wordt gewerkt aan een mogelijke samenwerking met regiopartners om het aanbod nog aantrekkelijker te maken en regio's met elkaar te verbinden via themaroutes. Mogelijke partners zijn Hoek van Holland, Maassluis, Midden-Delfland en Delft.

Reageer als eerste

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226304&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768097&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Poll

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226306&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226310&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groot-westland.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=229,267,269" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>